Jak urozmaicić dietę warzywnymi sałatkami?

Filed in Sałatki by on 19 kwietnia 2011 0 Comments
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Wiele osób nie spożywa wystarczającej ilości warzyw. Bardzo często przyczyną jest nie tyle niechęć do tego typu produktów, ale brak pomysłów na ich smaczne przygotowanie. Warzywa stanowią bardzo ważny element dobrze zbalansowanej diety. Powiem więcej – są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jeśli nie masz pomysłu na przygotowanie posiłków, w których obecne są warzywa, Twoja dieta może stać się monotonna i bez wyrazu, przez co zniechęcisz się do jej przestrzegania. Pokażę Ci jak jeść warzywa do każdego posiłku i jednocześnie uniknąć nudy. Jeśli jesteś zdecydowany podjąć „warzywne wyzwanie” przeczytaj wskazówki, które skierują Cię na właściwy tor dobrego odżywiania.

 

Tylko świeże składniki

Kupuj zielone produkty. Obecnie w sklepach dostępnych jest wiele rodzajów sałat, zatem nie skupiaj się na jednej i tej samej. Mieszaj zielone składniki! Możesz zdecydować się na mieszankę sałat w jednym opakowaniu, które po otwarciu są gotowe do spożycia. Pamiętaj aby zawsze zwracać uwagę na świeżość kupowanych produktów. Jeśli opakowanie uniemożliwia Ci oszacowanie świeżości towaru, zrezygnuj  z niego. Niezależnie od tego czy kupisz sałatę, czy szczypiorek, zawsze pamiętaj o ich dokładnym umyciu! Skorzystaj z możliwości wyboru i nie koncentruj się jedynie na sałacie. Do zielonych produktów zaliczmy również m.in. szpinak, natkę pietruszki, świeżą bazylię i oregano oraz wspomniany wcześniej szczypiorek.

 

Kompozycja sałatki

Aby uniknąć znudzenia, Twoje sałatki zawsze muszą wyglądać ciekawie. Warto wcześniej pomyśleć nie tylko o smaku, ale również o ciekawym wyglądzie przyrządzanej potrawy. Może wyda Ci się do absurdalne, ale pomyśl jaki efekt kolorystyczny chcesz osiągnąć oraz jakiej wielkości mają być składniki Twojej witaminowej bomby. Zaletą sałatek jest to, że ich smak zależy jedynie od Ciebie. To Ty jesteś Twórcą, który niczym wielcy odkrywcy płynie poprzez niezbadane oceany smaków, aby dotrzeć do tego właściwego. Twoim ograniczeniem są jedynie własne upodobania. Oczywiście możesz również trzymać się konkretnego schematu jeśli pragniesz przyrządzić konkretną sałatkę typu Cezar, nicejską  lub grecką.

 

Przygotowanie

Podczas przygotowania sałatki musisz pamiętać o podstawowych zasadach, dzięki którym warzywa pozostaną pełnowartościowymi produktami.

  1. Nigdy nie krój nożem sałaty! Tego typu warzywa zielone delikatnie porwij w rękach.

  2. Produkty krój na kawałeczki wielkości maksymalnie jednego kęsa. Jeśli są to warzywa do dipów nie powinny być dłuższe od palca wskazującego.

  3. Pamiętaj aby odkrajać gorzkie bądź nieładnie wyglądające części warzyw.

  4. Jeśli przyrządzasz sałatkę dla większej ilości osób zawsze podawaj sos w oddzielnej miseczce. Wówczas dasz swoim gościom możliwość wyboru.

  5. Pamiętaj, że ładna kompozycja sałatki również ma znaczenie, zatem postaraj się aby tworzyła ona spójną całość. Nie chodzi jednak o to abyś układał wszystkie składniki równo w rządku ;) Zadbaj również o to aby „smakowała kolorystycznie”, czyli oprócz dobrego smaku zapewnij swoim gościom odpowiednie doznania estetyczne.

 

Zielony akcent

Oprócz odpowiedniego smaku bardzo ważny jest również sposób podania i odpowiednie przyozdobienie sałatki. Nie przesadzaj jednak z wymyślnymi wycinankami z warzyw. Wystarczy jeśli na wierzch położysz listek bazylii, natki pietruszki lub jakichkolwiek innych ziół. Możesz również przyozdobić sałatkę kawałkami boczku, nasionami słonecznika lub pestkami z dyni czy grzankami. Pamiętaj aby delikatny akcent końcowy kontrastował całością, jednocześnie spajając wszystko.  W przypadku sałatki z tuńczykiem, kurczakiem lub z owocami morza, w postaci delikatnego akcentu świetnie sprawdzą się plasterki jabłek lub pomarańczy. Do sałatki ziemniaczanej oraz jajecznej warto dodać nieco papryki, która nie tylko doda koloru, ale również znakomicie uwydatni smak sałatki.

 

Sosy

Faktem jest, że sałatki są bardzo nisko kaloryczne, ale dodając do nich sos wykonany na bazie majonezu bądź śmietany – przestają takie być. Jeśli zatem zależy Ci na świetnej sylwetce musisz zrezygnować całkiem z tego typu dodatków lub zacząć przyrządzać je samemu. Aby sałatka nie była sucha i bez wyrazu dodaj do niej sos winegret domowej roboty. Wymieszaj 1 łyżkę oliwy z oliwek z 1 łyżką octu winnego, a następnie dodaj ulubionych ziół. Tak przygotowaną mieszankę wylej na przyrządzona wcześniej sałatkę. Możesz mięć pewność że ilość kalorii w tak doprawionej sałatce jest kilkakrotnie razy mniejsza od takiej, do której dodasz majonezu.

 

 

Podobne:

Tags: , , , ,

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.